När det gäller varumärkes synlighet finns det inget som slår rankingen på första sidan av sökmotorn Google. saker blir komplicerade även för sökmotoroptimering gurus när Google uppdaterar sina intrikata funktioner för rankings maskinen.
Med tanke på osäkerheten kring varje Google-uppdatering är bland de primära frågorna som SEO-frågor ställer, Vad är den senaste Google-kärnalgoritm uppdateringen och hur påverkar det min webbplatsranking? Detta är en vanlig fråga eftersom högt rankade webbplatser få hög trafik och därmed ha höga konverteringsgrader. Detta påverkar vinster från direktförsäljning.
Under åren har Google släppt de olika uppdateringarna. Dessa uppdateringar hade olika effekter på olika kategorier av webbplatser med vissa förbättringar i ranking medan andra tappar i ranking. Nyligen, Google tillkännage det hade rullat ut kärnuppdateringar i januari 2020 som säkerställer att webbadresserna inte visas igen om de visas i de första 10 organiska sökningarna.
I den här artikeln kommer jag att titta på några av de tidigare Google-algoritmuppdateringarna som påverkade de flesta webbplatser på sökmotorn och gav rekommendationer om vad du kan göra för att förhindra att din webbplats faller bort från den nuvarande positionen.
BERT-uppdatering
BERT (bidirectional encoder representations from transformers) uppdateringen genomfördes Detta är bland de senaste från Google, och det förväntas påverka 10% av sökfrågorna. Uppdateringen kommer i huvudsak att påverka komplicerade sökningar, vilket också beror på sammanhanget. Genom uppdateringen lyckades företaget förbättra sin förståelse av naturligt språk och därmed är det resultat som var bättre i samband med sökarens avsikt.
Kvalitets Uppdatering
Uppdateringen genomfördes i juli 2017, Steget för att rulla ut det togs efter att SEO-rankningsverktyg upptäckte mindre volatilitet. Google introducerade uppdateringen i ett bud för att bedöma kvaliteten på en webbplats. Efter uppdateringen, vissa människor trodde att bevittna en omsvängning av förändringar medan andra inte.
RankBrain Uppdatering
Uppdateringen genomfördes i oktober 2015.Den använder maskininlärning för att bestämma det bästa resultatet för en sökmotor fråga. Innan uppdateringen ut rullades, förlitade Google sig på sin grunda algoritm för att bestämma resultaten för en viss fråga Innan uppdateringen rullas ut.Google var beroende av sin grund algoritm för att bestämma resultat för en viss fråga.För att se till att sökningen är lämplig matar Google RankBrain med information från olika källor.
Mobiluppdatering
Uppdateringen kallas också 'mobilegeddon. Den rullas ut i april 2015 För att få en bättre upplevelse för mobiltelefonanvändare, Google introducerade den här algoritm uppdateringen. Uppdateringen syftar till att öka webbplats rankingen för alla mobilvänliga webbplatser. Uppdateringen påverkade endast mobil rankningen och inte skrivbordet.
Penguin Uppdatering
Uppdateringen lanserades 2012, som då var känd som en webbspamalgoritmuppdatering. Lanseringen av denna uppdatering riktade sig mot skräppost från länkar och alla andra manipulativa metoder för att bygga länkar. Genom att införa uppdateringen ville Google ta kontroll över rankningen genom att begränsa olika svarthatt-spammingtekniker.
Panda-uppdatering
Detta är Googles sökfilter som företaget introducerade under 2011. Huvudsyftet med denna introduktion var att hindra webbplatser med låg kvalitet från att hitta vägen till bästa sökresultat. Företaget uppdaterar pandan då och då. Detta betyder att webbplatser som tidigare rankats högt kan komma undan beroende på de ändringar som gjorts.
Hur man undviker att doppa rangordningar
En viktig Google-uppdatering kan vara skadlig för många företag. Även om Google utfärdar varningar och uppdateringar kommer många osäkerheter med varje uppdatering. Med tanke på att de flesta företag litar på rangordning rekommenderas det att vara beredd att undvika negativa effekter efter att en uppdatering har rullats ut.
Ha rätt innehåll för dina användare
Vanligtvis lanserar Google uppdateringar för att öka kundupplevelsen. Därför kan man fokusera på sina användare för att undvika en betydande nedgång i rankningen. För att säkerställa att du har rätt innehåll för användarna kan man beskära och beskära strategi. Strategin kommer att se till att du uppdaterar ditt innehåll och därmed ger det bästa materialet till dina användare.
Förbättra användarupplevelsen på din webbplats
När du har säkerställt att ditt innehåll är av hög kvalitet och relevant för din måltrafik kan du förbättra användarupplevelsen på din webbplats genom att fixa trasiga länkar, bilder och mediefiler. Webbplatsnavigeringen ska också vara enkel och strukturerad.
Använd Google Search Console
Slutligen bör man se till att de rensar fel i Googles sök Slutligen bör man se till att de rensar fel i Google search console.
Tkweb Design erbjuder professionell webbplatsdesign och SEO-tjänster i Sverige.Vi erbjuder ett brett utbud av tjänster, till exempel sökmotoroptimering på sidan, vilket hjälper till att optimera enskilda webbsidor för att rankas högre. Vi erbjuder också webbplatsrevision och teknisk SEO, en tjänst som innebär att optimera en hel webbplats för genomsöknings- och indexeringsfasen. Dessutom tillhandahåller vi innehållshantering och optimering utanför sidan.
Kontakta oss idag för mer information om dessa tjänster. Du kan också begära en GRATIS offert på våra webbutvecklingstjänster.